Turínské plátno (1/3) -- Energie vzkříšení

26. července 2007 v 21:47 | sagan (zavináč) email (tečka) cz |  Náboženství
V turínské kapli Chrámu svatého Jana Křtitele je už po čtyři století pečlivě střežena neobyčejně stará posvátná relikvie. Lněné plátno v němž bylo zahaleno a po mučednické smrti uloženo tělo ukřižovaného muže. Je obraz na plátně důkazem vzkříšení Ježíše Nazaretského - Ježíše Krista? Je to fotografický záznam Ježíšova z mrtvých vstání?
Turínské plátno s jasně viditelnou hlavou Ježíše Krista. Pravidelné vzory připomínající ornamenty jsou důsledkem poničení při požáru.

Zájem veřejnosti o plátno se zrodil 28. května 1898, když právník Secondo Pia lichoběžníkové plátno, (4,4 x 1,1) metrů velké, vůbec poprvé v historii vyfotografoval. Snímkem plátna byl naprosto ohromen. Na negativu fotografie v temné komoře se objevily nové podrobnosti obrazu. Negativ na filmu vypadal jako fotorealistický portrét těla, aniž by musel být vyvolán. Jako by turínské plátno bylo negativem obrazu člověka, který byl do něj zabalen. Nese turínské plátno otisk energie vzkříšení? Důkaz Božího zásahu?

Fotografický záznam turínského plátna, který pořídil Secondo Pia.

Každého nejprve na plátně upoutají symetrické vzory vypadající jako ornamenty. Jedná se o poškození vzniklé při požárech. Plátno bylo již několikrát zázračně zachráněno před pekelným ohněm. Nejvíce bylo poškozeno při požáru 4. prosince 1532, menší spáleniny vznikly dříve.
Pozitivní a negativní snímek turínského plátna. Ukazuje otisk muže zepředu a zezadu lemovaný geometrickými vzory.
První zmínku o Ježíšově rubáši přináší Matoušova zvěst z 80. let 1. století našeho letopočtu. Matouš popsal jak bohatý Josef Arimatejský získal po trýznivém ukřižování Ježíšovo tělo, které "obvinul čistým plátnem a vložil do hrobu vytesaném do skály". Ježíšovo pozemské tělo se zázračným způsobem promítlo při vzkříšení na plátno v němž bylo zahaleno po ukřižování. Další zpráva o rubáši pochází z Janovy zvěsti z konce 1. století kde zmiňuje, jak učedníci nalezli Ježíšovo roucho v již prázdném hrobě.
Malba ukazující jak byl Ježíš v plátně zabalen (dole). Obraz byl vytvořen po požáru v roce 1532, jelikož zachycuje poškození vzniklé ohněm (nahoře).
Skvrny v oblasti rukou jsou známkou po ukřižování. Rovněž oblast nohou vykazuje kruhovou ránu po hřebu, kterým byl Ježíš přitlučen ke kříži. Dále je vidět zranění od vojáka, který propíchl Ježíšovi bok kopím. Obraz jasně dále ukazuje malá zranění na čele po trnové koruně a podlouhlé rány na těle jako důsledek bičování. Hlava je stočena mírně doprava.
Není snadné určit, jak byl obraz na plátně vytvořen. Plátno samo se ale údajně dokázalo kopírovat. Zprávy ze středověku hovoří o tom, že když bylo vedle svatého plátna položeno čisté, otiskl se na něj Ježíšův obraz. Dokonce i v Česku -- v klášterním kostele sv. Vojtěcha v Broumově -- najdeme kopii Turínského plátna. Replika uložená ve zdejším štukovém relikviáři pochází z roku 1651, jak dokládá listina, která byla k plátnu přiložena.
Kopie plátna s Ježíšovým obrazem uložená od roku 1651 v kostele svatého Vojtěcha v Broumově, Česká republika. Mezi přední a zadní částí otisku stojí zřetelný nápis "Extractum ab originali" -- vytaženo z originálu. V listině turínský arcibiskup Julius César Vergilius oznamuje zhotovení kopie a její odeslání opatovi Matoušovi Ferdinandu Sobkovi z Bilenberka.

Fyziognomie tváře, vlasy a vousy odpovídají Ježíšově vzhledu známému z gotické křesťanské ikonografie -- tak jak byl Ježíšův vzhled vymyšlen ve středověku. Až na jednu věc. Všechna středověká vyobrazení ukazují Ježíšovy ruce přibité v oblasti dlaní. Ale na plátně najdeme jasná zranění v oblasti zápěstí, nikoliv dlaní. Lidé již nejsou v naší době trestáni přibitím na kříž, ukřižování neprobíhala dokonce ani ze středověku odkud malby pochází. Ukřižování se používalo v letech (600 př. n. l. - 400 n.l).
Mnoho lidí by si to přálo, jiní tomu věří. Je toto tvář Ježíše Krista? Nebo jen způsob jak zpevnit víru věřících a ohromit nevěřící? Jedná se o podvrh - dílo středověkého umělce? Nebo jediný skutečný obraz Ježíše Krista?
Ježíš je na plátně ukřižován přibitím zápěstí a nikoliv dlaní. Dlaně obsahují málo kostí a tkání, které by udržely člověka visícího na kříži. Středověká vyobrazení obsahují tuto chybu. Turínské plátno však nikoliv. Archeologické nálezy (např. v Giv'at ha-Mivtar u Jeruzaléma) hřebu procházejícím zápěstím rovněž potvrzují, že odsouzení byli přibiti zápěstími. Je možné, že by případný středověký podvodník obklopený malbami ukřižování Ježíše Krista s přibitými dlaněmi, znal tuto podrobnost popravy?
Mikroskopický výzkum STURP.
První mikroskopický výzkum plátna provedla skupina STURP (Shroud of Turin Research Project) v říjnu roku 1978. Pokud pochází turínské plátno skutečně z prvního století našeho letopočtu a obsahuje otisk Ježíše Krista v okamžiku vzkříšení, mohlo dojít při odebírání vzorku k jeho znesvěcení.
Lidé ze STURP získali k plátnu přístup přesně na pět dní. Během nich pořídili snímky ve viditelném, rentgenovém a ultrafialovém světle, a pomocí lepicích pásek přiložených k plátnu odebrali 32 vzorků. Svoji závěrečnou zprávu STURP vydal v roce 1981: plátno neobsahuje žádné stopy barev, nejedná se o malířský podvrh, je pravé.

Podle novější studie, kterou vytvořili dr. Alan Adler (Western Connecticut State University) a dr. John Heller (New England Institute), členové týmu STURP v roce 2003, mohou být navíc načervenalé skvrny zoxidovaným hemoglobinem z krve typu AB. Je to krev s DNA Ježíše Krista?
Po mnoha letech vyjednávání mezi vědci a Vatikánem bylo plátno podrobeno další zkoušce. Podle protokolu domluveného mezi odborníky na určování stáří biologických materiálů fyzikálními metodami a věřícími byly provedeny testy ve třech laboratořích - turínský arcibiskup na základě instrukcí Vatikánu vybral laboratoře Oxford, Zurich a Tucson (Arizona). Určení stáří proběhlo pomocí "radiokarbonové metody" (karbon = uhlík). Vědci ze všech laboratoří došli ke shodnému výsledku, který publikovali v mezinárodně oponovaném časopise Nature. Plátno je středověké, bylo vyrobeno někdy mezi roky 1260 až 1390 a nemůže se tak jednat o rubáš, který halil Kristovo tělo.
Výsledky analýz z roku 1988. Plátno je z let 1260 až 1390.
Bylo provedeno mnoho zajímavých pokusů ve snaze zpochybnit tento výsledek. Tkanina může obsahovat mnoho uhlíkatých látek právě z období raného středověku, jako např. saze od svící, požáru, kterému bylo plátno bezpochyby několikrát vystaveno a podobně.

V roce 2005 dr. Raymond Rogers (STURP, Los Alamos National Scientific Laboratories) publikoval v časopise Thermochimica Acta chemickou analýzu, ve které přináší překvapivé údaje. Datace nebyla zpochybněna, ale chemické složení ukázalo, že vzorky analyzované v roce 1988 pocházely ze záplat, přidaných na turínské plátno až po jeho poškození při požáru v roce 1532. Záplaty byly velmi dokonale vyrobeny, měly stejný vzor jako původní plátno a byly obarveny, aby vypadaly naprosto shodně jako originální plátno.
Dr. Raymond Rogers (vlevo) studující plátno v roce 1978.
Problém pravosti turínského plátna spočívá v tom, že existence této relikvie s údajným obrazem Ježíše je poprvé zaznamenána ve Francii až v roce 1349. První důkaz existence plátna pochází z roku 1355, kdy se objevilo v kostele v Lirey, východní Francie. Plátno vlastnil Geoffroy de Charney (de Charny). Pokud by se mělo jednat o pravé plátno, chybí jakýkoliv záznam z předchozích třinácti set let. Nebo nechybí?
Veřejné vystavení plátna.
Máme rukopis, který byl nezvratně vytvořen v letech 1192 až 1195, téměř o století dříve než je rozsah datace plátna pomocí radiokarbonové metody, a který vyobrazuje plátno s ukřižovaným mužem. Takové vyobrazení by nebylo neobvyklé, kdyby neneslo znaky charakteristické pro turínské plátno. Plátno má na jednom místě vypálené čtyři otvory, které připomínají písmeno L (nejedná se o poničení z roku 1532). Rukopis obsahuje naprosto identický vzor. Autor rukopisu tedy musel plátno vidět.
Vypálené otvory na turínském plátně připomínající písmeno L. Do textilie byl tento vzor vypálen, když byla složená, a nachází se tam proto čtyřikrát.
Vyobrazení z rukopisu z roku 1192 až 1195, který ukazuje stejný vzor. Obrázek vpravo je z knihy, kterou napsal Ian Wilson. Jasně ukazuje tvar L.
Rukopis se dnes nachází Národní knihovně v Budapešti (Maďarsko). Jako první jej podrobně zkoumal jezuitský mnich György Pray (1723-1801), po němž je dokument označován jako Maďarský Prayův rukopis (Prayův kodex, Pray manuscript).
Článek pokračuje -- klikněte zde.
#
[Shroud of Turin, Torino Shroud, Holy Shroud]

 

8 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 pradep pradep | 26. července 2007 v 22:49 | Reagovat

Nikdy sem tomu neweril!

2 H.Kasparikova H.Kasparikova | Web | 27. července 2007 v 12:44 | Reagovat

Máš také zajímavé stránky, ale v UFO nevěřím...

3 Josef Josef | 20. července 2008 v 16:33 | Reagovat

Toto jsou nepochybně vše důkazy hovořící ve prospěch našeho Pána Ježíše Krista.

4 Filip Filip | 26. prosince 2008 v 1:26 | Reagovat

Clanok publikovany v Thermochimica Acta odhaduje vek platna medzi 1,300 az 3,000 rokov. Praca je zhrnutim chemickych testov prevedenych Raymondom Rogersom, chemikom Los Alamos National Laboratory v Novom Mexiku. Rogers tvrdi, ze jeho analyzy preukazuju, ze "kus platna odstrihnuty z okraja rubasa a pouzity na radiokarbonovu analyzu ma celkom ine chemicke vlastnosti ako hlavna cast platna." Rogers uvadza, ze rubas bol v stredoveku opravovany a spevneny materialom znamym ako holandske platno. Vzorka testovana radiokarbonovou metodou obsahovala vanilin. Rovnako tak vzorky z pouziteho hollandskeho platna. Hlavna cast platna vsak vanilin neobsahuje. Vanilin je vytvarany tepelnym rozpadom ligninu. Obsah vanilinu v latke casom klesa. Z toho Rogers usudzuje na spominany vek 1300 az 3000 rokov.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/4210369.stm

5 Re: Filip Re: Filip | E-mail | Web | 26. prosince 2008 v 13:33 | Reagovat

Ano, je to tak. Tyto výsledky jsou uvedeny v pokračování článku, viz http://sagan.blog.cz/0807/turinske-platno-2-2

6 Jana Jana | 16. února 2009 v 18:47 | Reagovat

Proč všichni spochybnují našeho Pána - Ježíše? tohle je přece jasný důkaz,ne? co dělá ten kdo v nic a ničemu nevěří?

7 Katka Katka | 6. září 2009 v 21:16 | Reagovat

Turínské plátno je sice hezká věc, ale taková základní věc, jako třeba to, že kdyby hlavu Ježíše obalili tím plátnem tak je daleko širší, nikdo neřeší. Tato šířka jeho otisklého obličeje pasuje tak akorát na velmi plochou masku (není to z mé hlavy, nýbrž na tuto skutečnoust poukázali v dokumentu, jehož název si nepamatuji). Kdo chce věřit, ať věří... Žádné plátno k tomu nepotřebuje :)

8 jola jola | E-mail | 6. ledna 2011 v 11:42 | Reagovat

Jetliže je otisk na Turínském plátně výsledkem záření při Ježíšově vzkříšení, pak nemůže být širší. Dnes jsou takové metody zkoumání, které by případný falzifikátor absolutně neznal. Vyobrazení Kristova obličeje se vykytuje už v době byzantské v 7. - 9. století a odpovídá Kristově tváři na Turínském Plátně. Pokud je to podvrh ze 13. - 14. století, kde by k tomu byzantští umělci přišli?

9 jola jola | E-mail | 6. ledna 2011 v 11:44 | Reagovat

[7]:Určitě pro víru v Boha není potřeba žádné Plátno, ale je to potřeba pro ty, kteří pochybují o Jeho existenci. Kdo má pevnou víru, věří ne v Boha, ale věří Bohu. a to je podstatný rozdíl.

10 Jiří Jelínek Jiří Jelínek | E-mail | 25. května 2011 v 14:43 | Reagovat

Studoval jsem na SPŠG v Praze v letech 1952-1954. Chemii vyučoval prof. dr. ing. Rudolf Gilbert. Všestranný člověk. Neuvěřitelně aktivní, i přes zranění, které měl v 1. světové válce. Milý člověk, zabývající se a zajímací se téměř o všechno. Chodil o hůlce, stejně jako dnes chodí v Ulici prof. Kalina.
Říkal nám, studentům, že se zúčastnil zkoumání Turinského plátna, v roce 1938(?) otevření hrobky českých králů a renovaci jejich obleků, byl znalcem v oboru filatelie...
Byl to všestranný a velice moudrý člověk. Při dnešní vzpomínce na něj, jsem si vzpomněl na brožovanou knihu, jejíž název nevím, ve které měl příspěvek právě o zkoumání Turinského plátna. Neskutečně rád bych znal název této knihy, Mohl to být sborník, jehož částí byl příspěvek dr. Gilberta. Může někdo poradit? Zná někdo název té knihy? Kde bych měl pátrat dál?
Děkuji předem.

11 sam simon sam simon | E-mail | 1. srpna 2011 v 11:23 | Reagovat

Poslední dobou se objevuje mnoho informací o pravosti Turínského plátna, o nalezeném Ježíšově hrobě s jeho ostatky. Tyto informace nelze potvrdit ani je vyvrátit. V podstatě se jedná o pokusy lidí, autorů těchto filmů a zkoumání, o vydělání peněz. O nic jiného. Zcela jistě jim nejde o likvidaci náboženství, protože předpokládám, že to je jim ukradené. Jde jim jen o prachy. Víra stejně jak sami vidíte žije dál a dál žít bude. A to z toho důvodu, že se obrací k nepomíjivým věcem. Uznejte sami, že alkohol, drogy, již zmiňované peníze a nebo třeba i sport ještě nikdy nikoho neudělaly OPRAVDU šťastným.Opravdu šťastní jsou lidé kteří svůj život zasvětili duchovním vecem. Teď zmiňuji náboženství a víru nikoli konkrétní církevní představitele abych zde nerozpoutal diskuzi o pohlavním zneužívání či korupci v řadách církve :-)A pokud tomu co zde píšu někdo nevěří může si to sám na vlastní kůži vyzkoušet.

12 henk henk | E-mail | 1. srpna 2011 v 11:29 | Reagovat

Dobrý den. V souvislosti s Turínským plátnem je často zmiňováno jméno belgického profesora Raese Gilberta, předpokládám, že nepůjde o shodnou osobu, ale snad Vám to nějak pomůže. Přeji hezký den.

13 Petra Petra | E-mail | Web | 10. září 2013 v 16:12 | Reagovat

Muselo to být kvalitní plátno, já sama používám plátno na malování

14 Zdeněk Zdeněk | E-mail | 12. listopadu 2014 v 22:21 | Reagovat

[Velice optimálně a slušně vypracovaná stránka1]

15 Hovedo Hovedo | Web | 2. září 2017 v 11:19 | Reagovat

Doporucte mi nejake kytarove lekce

16 Kamila Kamila | Web | 2. září 2017 v 11:33 | Reagovat

Lekce kytary NaNastroj.cz jsou super

17 Tloustik Tloustik | Web | 7. září 2017 v 19:56 | Reagovat

Jake lekce kytary byste doporucili?

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama