Život po smrti

24. ledna 2009 v 22:11 | sagan (zavináč) email (tečka) cz |  Duše a vědomí
Co se stane, když člověk nebo jiný živočich zemře? Přežije z něj nějaká jeho část? Tělo po smrti vypadá, jako by z něj vyprchala jiskra života, esence života (životní elán, fr. élan vital), či duše -- a zůstalo jen tělo.


Na základě všech poznatků přestane mé vědomí po smrti existovat. Základní struktura mého vědomí byla tvořena genetickým vkladem. To jaký jsem byl, jak jsem se choval k druhým, dále utvářela výchova, situace ve kterých jsem se ocitl a lidé, kteří se mnou během života jednali. To tvořilo mé vnější chování i vnitřní pocity, to byla moje "duše".

Když ztratíme funkci velkého množství neuronů -- jako např. ve stavu popsaném Alzheimerovou nemocí, pak se paměť zhorší, rozpoznávání se naruší, změní se osobnost, osobní pocity, smysl prostoru a času - všechny procesy projevující se jako vědomí se začnou ztrácet. Jak by pak mohlo vědomí přežít smrt mozku?

V tuto chvíli sice nemáme přesnou představu, jak může být cokoliv materiálního vědomé. Víme ale, že vědomí je podle všeho velmi závislé na mozku. Mozek je nezbytný pro funkce vědomí. Poškoďte můj mozek a poškodíte mé vědomí (duši). Je proto příhodné se domnívat, že s rozpadem mozku nastane i rozpad vědomí.

Ztráta blízkého milovaného člověka je pro každého bolestivou citovou záležitostí. Bylo by skvělé, kdyby mohlo vědomí či duše existovat po smrti. Nevím ale o žádném důkazu, který by něco podobného naznačoval.

Přesto ale po člověku zůstane něco důležitějšího. Výsledky jeho práce, děti, které vychoval. A jeho činy, zkušenosti a poznatky tak mohou být předány dále. Přežijí jeho smrt.
I tento mozek měl kdysi osobnost. Byl plný zážitků, pocitů, úsilí, lásky. Jsme si vědomi minulosti, budoucnosti. Na rozdíl od ostatních živočichů jsme si spolu se šimpanzy, orangutany a delfíny vědomi své smrti. Naše vědomí jednoho dne přestane navždy existovat. Kdy jste si to vy poprvé uvědomili?

A v jednom okamžiku v budoucnosti budeme moci díky nepřerušenému řetězu výzkumu a úsilí mnoha generací nahrát svoji osobnost do jiné struktury (počítače) a žít v něm, pokud budeme chtít. Potom naše vědomí přežije tělesnou smrt.

Je to svůdná možnost. Srdce přestane bít, mozková aktivita skončí -- člověk zemře. Je to opravdu konec? Kdo by si nepřál, aby se mohl znovu setkat se svými blízkými; kdo by nesnil, že život pokračuje po smrti? Je to tak přitažlivá možnost. Není to ale jen naše fantazie? Naše přání nahrazující ztrátu blízkých, kteří nám v životě pomáhali? Nemáme žádné důkazy, že po smrti něco je a musíme si být vědomi toho, jaký svět opravdu je. Svá přání, představy a touhy si musíme udržet, ale musíme je umět odlišit od skutečnosti.

Nepřehlédněte! Tento článek je součástí seriálu Duše a vědomí.

#

Život po životě.

 

9 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 Juras Juras | E-mail | 28. ledna 2009 v 13:55 | Reagovat

Nesouhlasím. Píšete "Na základě všech poznatků přestane mé vědomí po smrti existovat". Jaké ty poznatky jsou? Jak je dokázáno, že vědomí, které se už nemůže projevovat pomocí nyní už mrtvého těla, zaniklo? Myslím, že neexisstuje žádný důkaz pro takovéto tvrzení, naopak existuje indicie pro tvrzení opačné. Slyšel jste o Delpassově experimentu? http://www.mici.cz/autor/delpass.htm

Dále píšete "Víme, že vědomí je závislé na mozku". Tak to taky není pravda, někteří lidé si to myslí, ale soudím, že bezdůvodně. Ve stejném odstavci potom ztotožňujete vědomí s duší. To taky není pravda. Shodou okolností jsem se na závislost vědomí na duši ptal kdysi pana Jiřího Grygara, jestli myslí, že je vědomí závislé na mozku. A on napsal, že nemáme definované vědomí, ale že věří v existenci duše a její přežívání i po smrti.

2 Re: Juras Re: Juras | Web | 28. ledna 2009 v 17:06 | Reagovat

Přeji dobrý den,

dr. Grygara si vážím za jeho popularizaci poznatků o kosmu a za mnoho práce, kterou odvedl v oblasti astrofyziky. Víra je způsob poznání, které nevyžaduje návaznost na přírodu (realitu). Pokud existuje možnost zkoumat danou oblast v návaznosti na realitu, t.j. metodami vědy, používám její výsledky.

Jak jsem popsal již v dřívějším článku, hypotézou je, že vědomí je emergentní jev hmoty. Pro vysvětlení vědomí není zapotřebí žádných nadpřirozených úvah, stačí poznatky reality. Současně neexistují žádné důkazy čehokoliv mimo přírodu.

Proto na základě všech poznatků, které jsem uvedl v sekci "Duše a vědomí", přestane vědomí (a tedy i duše) po smrti existovat.

Jméno Delpass jsem nenalezl v žádném publikovaném článku. Proto je "Delpassův experiment" buď chybně provedený či zcela smyšlený pokus. Pokud je experiment a způsob jeho provedení popsán v nějakém oponovaném časopise, prosím o zaslání reference. Děkuji.

S hezkým pozdravem,

Sagan

3 Juras Juras | 28. ledna 2009 v 20:57 | Reagovat

Zkuste hledat jméno Jean Jasques Delpasse, google mi toho celkem dost odkazů. Já jsem na internetu nenašel, žádný seriózní článek, Mám jenom knížku (papírovou) Delpassův experiment.

Dobře, mluvíte-li o hypotézách, nemůžu nic namítat. Ale ta tvrzení mi nesedí, když napíšete tak kategorické tvrzení jako výšezmíněné, vypadá to, že tu hypotézu již považujete za prokázanou. Jestli Vás tedy teď dobře chápu, tak považujete možnost, že vědomí není vázáno na hmotný mozek, za silně nevěrohodnou a věříte opaku.

4 Sagan Sagan | 9. června 2009 v 19:56 | Reagovat

Ano, žádný "seriózní" článek neexistuje, jelikož Delpassův experiment je čistá fikce.

- Sagan

5 KLINICKÁ SMRT KLINICKÁ SMRT | 17. srpna 2009 v 2:24 | Reagovat

http://www.nde.okamzite.eu/

6 pokémon pokémon | 22. července 2012 v 11:31 | Reagovat

moc tomu nerozumím. kde berete tu jistotu, že se jedná , v případě delp.exp, o čistou fixi ?

7 Mgfd Mgfd | E-mail | 6. února 2013 v 1:01 | Reagovat

Dobrý večer,

  Původně jsem očekával méně zavádějící článek, ale budiž, v dnešním světě postaveném na fikci a ateismu, kdy je člověku vkládáno, že se vlastně narodil jen tak a jeho život tudíž nemá skoro žádný jiný smysl, než náhodný.. Neudělají takoví lidé spíše více služby pro "společnost", než-li ti, jenž jsou si vědomi své přírodní ceny a zajímá je skutečný původ a smysl lidského bytí, díky čemuž sebou nenechají vláčet jako většina dnešních loutkových obyvatel s jednou ideou neexistujícího světa, jenž zatracuje svět skutečný ? Proč Vám sem píšu.. Z jednoho důvodu. Ztráta vědomí po smrti je něco, co nemůže vědět nikdo z nás, kdo již nezemřel a neprošel vzkříšením. Vy někoho takového znáte ? Já ne. Avšak dle mého názoru vědomí, jak si ho představujeme my, zaniká. Ano, zaniká vědomí potřebné v této realitě/dimenzi. Ale sám moc dobře víte, že nezaniká energie. Energie se pouze přemění. Cítíte venku vítr, když vás ovane, ale nevidíte ho ? Já dokáži cítit jemněhmotnou energii. Až na ten rozdíl, že se mi poštěstilo ji i vidět. Otázka jak nikdy nezodpoví otázku proč. Ale odpověď proč zodpoví všechny ostatní otázky :-). Dobrou noc.

8 Jan Jan | 11. února 2013 v 23:08 | Reagovat

Žádný vědec doposud nepodal stoprocentní důkaz o existenci či neexistenci vědomí na mozku. Jedním z nich by mohly být projevy OBE a zde nám opět vznikají dvoje názory. Na jedné straně (např. dr.Koukolík
) je považuje za projev mozku, tzn.autoskopické halucinace při dráždění gyrus angularis,kdy se nemocný na sebe dívá jakoby shora a může přijímat podprahově podněty toho, co se děje např. na sále,ale už takto jednoduše nelze vysvětlit, proč lidé ve stavu OBE často popisují jevy a události v místech zcela vzdálených ve sebemenších detailech, kde se nemohou např. při právě probíhající resuscitaci nacházet. Např. jedna pacientka popisovala v naprostých detailech, co se dělo v nemocniční kavárně v době, kdy ležela o několik pater vzdálena, jiná paní popisovala, že zatímco probíhala její operace v nemocnici, oblékala její matka její dceru do kuriosního oblečení,což se také potvrdilo. Popsala to oblečení do sebemenšího detailu. Další pán popisuje postup příjezdů a jednání RZP před domem, v době, kdy ležel doma v místnosti v resuscitaci a ven rozhodně vidět nemohl, dokonce popisoval jak tam nějaký člověk zvracel,což se skutečně stalo. Jiná osoba popisovala tenisku na střeše nemocnice, což byl také fakt. Tohle opravdu vysvětlit nedovedeme a svádět vše na nedostatečné prokrvení mozku je zavádějící, protože potom by si mozek nepamatoval spíše nic. Zajímavé jsou i případy u nevidomých (jak oni mohou popisovat zrakové vjemy, pokud je předtím neznali?) nebo malých dětí při haváriích, kdy přišly o rodiče, nikdo jim to nesdělil a v rámci NDE se s nimi setkali, po procitnutí sdělili sami zdravotníkům,že jejich rodiče nežijí....myslím,že v řadě věcí věda spíše selhává

9 Martin Martin | 30. prosince 2013 v 12:51 | Reagovat

Ty voe jakej blbec psal tenhle článek,jak si může dovolit,takhle blbnout lidi.....samozřejmě že vědomí a lidské tělo je úplně něco jiného. Vědomí je vnímání a pozorování a to ještě nikdy neumřelo. Od srdce přeju tomu pánovi co psal ten článek aby se setkal s podobnýma lidma jako byl ježíš,budha a nebo osho.

10 stan stan | 9. ledna 2014 v 19:40 | Reagovat

neberte materialistům jejich přesvědčení,jsou tak naprogranováni,ostatně ,jako každý z nás,od pana boha,chceteli nekonečného světla nebo enerie.tělo nám slouží jen k tomu abychom to zde mohli přetrpět.

11 vacslavius vacslavius | E-mail | 25. ledna 2014 v 11:21 | Reagovat

Jen Bůh ví, jak jsem se dostal na tyto stránky. A také On ví, jestli to, co napíšu, bude pro někoho dost silným popudem k přemýšlení a když jo, jestli dospěje ke změně názorů a když dospěje, co mu to přinese.
K věci: je srandovní, když věrec přisuzuje materialistům, že jsou materialisticky naprogramováni. To jen věrci mají absolutně svobodnou vůli, která jim ovšem velí modlit se ráno, v poledne a večer a před jídlem a před fotbalem (aby vyhráli, of course). Jsem nesmírně vděčný ... komu? že jsem naprogramován na kritické myšlení, namáhavé hledání pravdy - ovšemže spojené se změnou názoru, je-li dostatek tvrdých argumentů proti mé okamžité znalosti - jak nepochopitelné pro věrce, který konzultuje s biblí a snad s Halíkem. Pacientka, jejíž vědomí si skočí čichnout opojného aróma kafe Douwe Egberts, zatímco tělo je v kómatu,
všechno to, co se skutečně, fakticky, dokumentováno vědecky stalo lidem ve stavu near to death, blouznění o jemněhmotné energii, chvilková ztráta vědomí před vzkříšením - ovšemže aktem podrobně zdokumentovaným v Bibli, zdrojem to absolutely pravdivých a spolehlivých informací, "... někteří lidé si myslí, že vědomí je závislé na mozku, což je taky nepravda ..." ví Juras naprosto bezpečně, protože byl u desítek experimentů, které nezávislost vědomí potvrzují; vlastně nic nebrání poletujícímu vědomí, aby okupovalo mozek nějakého vola; proč ne? A to nehmotné vědomí, to je ta dušička od Elohíma alias Jahveho? A že na něj/na ni ač bez hmoty působí různé dryáky, ba dokonce magnetické pole !?
Tento svět posunuje dopředu opakovaně ověřované poznání reality. Chtěl by někdo z vás žít v době, kdy ošetření zubu rovnalo se jeho surové vyrvání kovářem? Kdy za samostatné myšlení hrozilo autodafé? Kdy se choroby léčily přikládáním pijavic a modlitbou k andělíčkovi? Kdy každá třetí žena umírala při porodu, nebo těsně po něm? V době hladomorů? Tak se vzchopte a začněte myslet - tedy kriticky, věcně myslet. Jinak totiž, vážení, hrozí reálné nebezpečí, že se lidstvo to těchto poměrů vrátí; já jako stařík už asi ne, ale u mladších bych tuto šanci viděl tak na fifty fifty. Klíďo mi napište; bude-li text příliš blbý, nebo primitivně nevěcně agresivní, vaše chance, že se dočkáte odpovědi je ovšem křišťálově čisťounká 0.

12 poutník poutník | 20. ledna 2016 v 20:32 | Reagovat

Doufám, že dnes už autor ví, že napsal hloupost. Vědomí je samozřejmě věčné a časoprostor je na jeho energii závislý.

13 Petr ton Petr ton | Web | 2. září 2017 v 11:09 | Reagovat

Neznate nekdo nejake lekce kytary online

14 Kamila Kamila | Web | 2. září 2017 v 11:22 | Reagovat

Mate zkusenost s nejakymi lekcemi na kytaru?

15 Kilian Kilian | Web | 7. září 2017 v 19:49 | Reagovat

Doporucte mi nejake kytarove lekce

16 Kamil Kamil | Web | 7. září 2017 v 19:58 | Reagovat

Lekce kytary NaNastroj.cz jsou super

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama